Madlin Miler, KIRKA

Ovo je jedna poznata mitološka priča prikazana na sasvim jedinstven način, čija stvarna snaga i originalnost leže u psihološkom pristupu, pre svega junakinji romana. Madlin Miler svoju knjigu usidrava u emocionalni život žene, pa tako Kirka prvi put postaje više od onoga što smo o njoj znali.
15.05.2020.
madlin miler, kirka

Iako rođena kao besmrtna kćerka moćnog boga sunca Helijusa i zavodljive nimfe, Kirka još u ranoj mladosti shvata da nije ni nalik svojim roditeljima i oseća se odbačenom. Ona uzvraća pobunom koja čak uključuje i napade besa praćene samopovređivanjem. Ipak, Kirka je pre svega usamljena i okreće se svetu smrtnika učeći o kompleksnosti ljudskih emocija, a istovremeno otkrivajući i razvijajući svoje moći čarobnjaštva. Tako ona pretvara smrtnog Glaukosa u boga sa željom da dobije njegovu naklonost, ali kada shvati da je njegova miljenica i pored toga nimfa Scila, ona je pretvara u čudovište. Shvativši da njene moći predstavljaju pretnju i za same bogove, Zevs je proteruje na pusto ostrvo gde ona usavršava svoje okultne veštine.

Kao što je i najčešće slučaj, bogovi su predstavljeni kao dokoni i osvetoljubivi i, kako Kirka u knjizi kaže, svoju slavu pronalaze dokazujući da mogu da unište sve što požele izazivajući ratove i bolesti, stvarajući čudovišta i rušeći gradove. Ono što nikome od njih nije svojstveno, a što bi ih poboljšalo, jesu osećanje krivice, stida i kajanja, a ta „magija“ je veća od božanstava jer ih prevazilazi ljubavlju.

Kirka se, iako proterana od sveta, suočava sa mnogim junacima grčke mitologije. Tako ona pronalazi utehu sa Dedalom, a zatim i strast i ljubav sa Odisejem. Njena emocionalna izolacija je konačno srušena kada mu rodi sina i ona, nezavisno od svih izazova majčinstva, otkriva da je upravo ta nova uloga povezuje sa nečim većim od nje same, što će joj biti priprema da bez straha i otvorenog srca odgovori na promene koje će joj se desiti. Ona će morati da prikupi svu snagu da bi zaštitila ono što joj je najvrednije i da konačno odluči da li joj je mesto uz bogove od kojih potiče, ili uz smrtnike koje je zavolela.

Autorka je uspela da grčku boginju prikaže u modernom svetlu, kao nezavisnu i jaku, i da čitaocima pruži uzbuđenje kakvo ne biste očekivali od već poznate priče. Feministički pogled na mitske događaje ne menja njihov izvorni oblik, već ih samo produbljuje i daje uvid u detalje koje ranije nismo primećivali.

Na kraju, možemo zaključiti da Madlin Miler pokušava da nam da do znanja da svaka žena koja želi da bude slobodna mora biti spremna da se odrekne svih zamki koje nosi položaj u društvu stečen rođenjem, bilo to pre hiljadu godina ili u današnje vreme.

 

 

 

Podelite: