od crvenokose boginje do slepih pevačica

OD CRVENOKOSE BOGINJE DO SLEPIH PEVAČICA

Slavica Garonja
Više od feminističkog pristupa, ova studija je prilog arheološkom čitanju, prepoznavanju invarijantnih modela koji opstojavaju od praistorije do savremenog doba i čine jednu dublju metaistorijsku komponentu književnosti. Odlično izabran naslov otkriva svu širinu građe, a najviša vrednost studije je u prepoznavanju identičnog jezgra arhi-priče. U pravom poglavlju Prolog o Velikoj Majci autorka sintetizuje ideje Bahofena, Eriha Nojmana i Haralda Harmana i kroz ukrštaj arheoloških i psihoanalitičkih tumačenja vezanih za mit o Velikoj Majci nagoveštava smernice svojih istraživanja. Minucioznost folklorističkih analiza nikako ne ide na uštrb komunikativnosti teksta što je njen dodatni kvalitet. Studija je i svojevrsna antologija usmene poezije stvarane u dinamičnoj smeni matrijarhalnog patrijarhalnim, u dominaciji patrijarhalnog sa pražicima matrijarhalnog načela. U duhu svojih ranijih istraživanja, Slavica Garonja reaktuelizuje i zaboravljene autorke 20. veka, izvlači ih iz tmine i provocira svoje savremenike da im se vrate. Ona ne podleže automatizovanom čitanju, neretko ide nasuprot kanonu, otkrivajući svu njegovu „ranjivost“. Kao da se naučno i poetsko zrelo spajaju u ovoj knjizi Slavice Garonje, puštajući da se i u srpskoj književnosti i u srpskoj nauci o književnosti začuje moćni glas Velike Majke, žene tvoriteljnice. Prof. dr Dragana Vukićević
Pošalji