novo
balet gubavaca

BALET GUBAVACA

Lenard Koen
"Balet gubavaca" je neobjavljeni dragulj pronađen u zaostavštini Lenarda Koena (1934–2016), koji je priređen i premijerno objavljen 2022. godine. Ovaj roman-novela, nastao između 1956. i 1961. godine u Montrealu, predstavlja zbir svih budućih Koenovih tema iz njegovog ukupnog stvaralaštva. Koen je sam nazvao ovaj rad "boljim romanom" od svoje proslavljene "Omiljene igre", što ukazuje na njegovu duboku emotivnu vezu s ovim delom. Kroz petnaest priča koje istražuju unutrašnje demone junaka, čitalac će se susresti s mračnim i razuzdanim Koenom, čija je maštovitost istovremeno nežna i gruba, šaputava i gromoglasna. Ovo izdanje otkriva Koenov jezik u punom sjaju, njegov pesnički dar koji obuhvata širok spektar emocija i tematika. Vladislav Bajac naziva ga "plemstvom i životinjama, pticama i gušterima, kamenom i vodom, glibom i mermerom", dok Aleksandra Plešojano ističe da ovi radovi otvaraju jedinstven prozor ka ranoj umetnosti Lenarda Koena, s junacima koji deluju skoro kao piščev alter ego. "Balet gubavaca" pruža dubok uvid u Koenovu maštu i kreativni proces

Do sada neobjavljeni, prvi roman-novela Lenarda Koena (1934–2016) Balet gubavaca, pronađen u njegovoj zaostavštini, priređen je i premijerno objavljen 2022. godine. Nastao između 1956. i 1961. godine u Montrealu, napisan je pre romana Divni gubitnici (1963) i Omiljena igra (1966). Iako stvaran u autorovim dvadesetim godinama, on je zbir svih budućih Koenovih tema iz njegovog ukupnog stvaralaštva. Za njega je i on sam svojevremeno rekao, ne pokazavši ga javnosti, da je „bolji roman“ od proslavljenog – Omiljena igra.
Roman je začetak uvida u Koenovu maštu i kreativni proces; u njegovo celoživotno istraživanje stida, osećaja bezvrednosti, otuđenosti, seksualne želje, žudnje za ljubavlju ili porodicom, ili pak za duhovnom promenom iza racionalnog. Iznenađenje je tema nasilja, ali ne i ironija i humor.Svih petnaest priča ispituje unutrašnje demone njegovog karaktera od kojih se mnogi mogu poistovetiti sa njim samim. Mračni i razuzdani Koen, čak i u (poslednjem) tekstu koji je definisan kao skica za dramu.Vezivno tkivo celokupne proze ovog izdanja je Koenov jezik: nežan i grub, šaputav i gromoglasan, lirski i epski istovremeno. U celini i iznad svega – šta drugo no ono u čemu je najbolji – pesnički jezik: „Večeras si moj vatreni ljubavnik. Večeras smo plemstvo i životinje, ptice i gušteri, kamen i voda, glib i mermer. Večeras smo veličanstveni i poniženi, viteški i zdrobljeni, prelepi i ogavni.“Vladislav Bajac„Ovi do sada neobjavljeni radovi otvaraju jedinstven prozor ka ranoj umetnosti Lenarda Koena… U njima vidimo nastajanje Koena kao pripovedača, s junacima koji deluju skoro kao piščev alter ego.“Aleksandra Plešojano, Iz Pogovora

Pošalji