čije su svetinje u crnoj gori mitropolija crnogorska nikada nije bila autokefalna

ČIJE SU SVETINJE U CRNOJ GORI? : MITROPOLIJA CRNOGORSKA NIKADA NIJE BILA AUTOKEFALNA

Ušteda 45 rsd (10%)
Sve cene su sa uračunatim PDV-om.

Ova studija objavljena je prvi put 1991. godine, pod naslovom Mitropolija crnogorska nikada nije bila autokefalna. Knjiga Čije su svetinje u Crnoj Gori predstavlja uspešnu sintezu važnih istraživanja o kanonskom statusu Mitropolije. Takođe, autor je uključio i sve ranije ozbiljne radove napisa­ne na pomenutu temu. Podrobno je obradio nekoliko važnih momenata, od nekanonskog ukidanja Pećke patrijaršije 1766. godine, do ujedinjenja srpskih mitropolija 1919.
Ljubomir Durković Jakšić ubedljivo pokazuje da je Mitropolija crnogorska bila zapravo jedini nosilac kontinuiteta ugašene Patrijaršije. Kako pokazuje

nekoliko puta, svi značajniji mitropoliti, pogotovo iz kuće Petrovića, isticali su da su čuvari upražnjenog patrijaršijskog trona. Ova informacija, nastavlja autor, višestruko je proveriva – npr. na grobu mitropolita Vasilija Petrovića.
U tom kontekstu, autor pokazuje na molbe crnogorskih mitropolita Ruskoj imperiji da vaspostavi Pećku patrijaršiju. Takođe, sa iste episkopske adrese potekli su i prvi značajni planovi o oslobođenju i ujedinjenju Srpstva.
Konačno, najosetljiviji deo istorije Mitropolije crnogorsko-primorske Durković-Jakšić je posebno obradio. On je silom neoborivih argumenata pokazao da samodržačko proglašenje (u Ustavu) autokefalnosti crkve u Crnoj Gori kralj Nikola nije sproveo po kanonskim propisima. Tu autokefalnost Mitropoliji nije dala nijedna postojeća Patrijaršija, a posebno ne njen osnivač, Pećka patrijaršija.
Zbog svega toga je važno, a to autor i naglašava, da 1919. godine nije došlo do ukidanja autokefalne „Crnogorske crkve“ već do ponovnog uspostavljanja kanonskog stanja. A ključnu ulogu u tom procesu imao je upravo mitropolit crnogorsko-primorski, Mitrofan Ban. Današnji pozivi na tobožnju istorijsku autokefalnost mitropolije samo su deo političko-ideološkog mešetarenja, o čemu je pisao i Aleksandar Raković u Crnogorskom separatizmu.

Ostavi komentar

Ocena:

Ukoliko poručujete preko sajta, ubacite željeni naslov u korpu, a potom pratite korake koji će vas odvesti do kraja kupovine. Da bi kupovina bila uspešna, treba da, na samom kraju, štiklirate kućicu “slažem se sa uslovima kupovine”. Ukoliko ste, prilkom popunjavanja podataka, uneli ispravnu mejl adresu, stići će vam potvrda kupovine sa brojem porudžbine. Porudžbinu možete da napravite i telefonom, ako nas pozovete na brojeve 060 050 1567 ili 060 050 1568, u periodu od 9 do 17 h. Van tog perioda možete nam poslati sms koji treba da sadrži: tačan naslov knige (ili knjiga) koju želite, potpunu adresu (ulica i broj; mesto i poštanski broj) i broj telefona. Prilikom poručivanja telefonom, kao način plaćanja jedina opcija je plaćanje pouzećem. A možete poručiti i mejlom, slanjem istih podataka na sajt@makart.rs.
Prilikom poručivanja telefonom, kao način plaćanja jedina opcija je plaćanje pouzećem. Možete nas pozvati na brojeve telefona 060 050 1567 ili 060 050 1568 (od 9 do 17 h). Van tog perioda možete nam poslati sms koji treba da sadrži: tačan naslov knjige (ili knjiga) koju želite, potpunu adresu (ime i prezime, ulica i broj; mesto i poštanski broj) i broj telefona.
Ukoliko imate neko pitanje (o raspoloživim naslovima, o statusu porudžbine i sl.) ili ako se ne snalazite prilikom poručivanja, možete nas pozvati na brojeve telefona 060 050 1567 ili 050 060 1568 (od 9 do 17 h). A možete nam i pisati na mejl adresu sajt@makart.rs. Odgovorićemo vam u najkraćem roku.
Porudžbinu uvek možete da otkažete, pa čak i kad vam kurir pozvoni na vrata, donoseći knjige. Ali bi ipak najbolje bilo da nas blagovremeno obavestite, ako ste se iz bilo kog razloga predomislili. Možete nas pozvati telefonom na brojeve 060 050 1567 ili 060 050 1568, a možete nam i pisati na mejl adresu sajt@makart.rs. U slučaju da ste izvršili uplatu ili platili karticom, pa morali da odustanete, novac će vam biti vraćen. Na isti način možete nas obavestiti i ako imate nelu reklamaciju (nisu vam stigle sve knjige; neka knjiga je oštećena ili postoji greška u štampi i sl.), odmah ćemo vam se javiti radi dogovora kako da ispravimo grešku. Ukoliko ste napravili porudžbinu, pa onda shvatili da u očekivano vreme isporuke nećete moći da primite pošiljku, javite nam se – promenićemo datum isporuke ili ćemo pošiljku preusmeriti na drugu adresu, ako vam tako više odgovara.