novo
sarajevsko drvo za ogrev

SARAJEVSKO DRVO ZA OGREV

Said Hatibi
U neustrašivom romanu "Sarajevsko drvo za ogrev" Saida Hatibija, putovanje kroz lavirint započinje s Alžirom na jednom kraju i Bosnom na drugom, s Slovenijom kao neutralnim međuprostorom. Dvoje naratora, Selim iz Alžira i Ivana iz Sarajeva, suočavaju se s šokantnim otkrićima o svom porodičnom poreklu, vodeći nas na unutrašnje putovanje kroz oslobođenje, nacionalizam, dekolonizaciju i rat. Hatibi majstorski prebacuje fokus s države na porodicu, osvetljavajući trajnu traumu procesa stvaranja pojedinca. Kroz umetničko i ljudsko viđenje strahota 21. veka u Alžiru i Bosni i Hercegovini, autor od drva za ogrev stvara trop opstanka, povezujući junake Selima i Ivanu u bolu i književnosti, koja nosi najdublje istine. Hatibi i njegovi junaci pišu u ime sećanja, u ime života, suprotstavljajući se sudbini i preispitujući je u književnom činu.

Odvažan i izvanredan roman Saida Hatibija, Sarajevsko drvo za ogrev, predstavlja putovanje kroz lavirint, sa Alžirom na jednom svom kraju, Bosnom na drugom i Slovenijom koja služi kao neutralni međuprostor. Kad dvoje naratora, Selim iz Alžira i Ivana iz Sarajeva, budu izloženi šokantnim otkrićima o svom porodičnom poreklu, krećemo na putovanje unutar putovanja. Na tom putovanju primorani smo da preispitamo sve što mislimo da znamo o oslobođenju, nacionalizmu, dekolonizaciji i ratu, dok Hatibi naš fokus majstorski prebacuje sa države na porodicu i stalnu traumu razumevanja sebe u procesu stvaranja pojedinca.
Amijel AlkalajSvojim umetničkim i ljudskim viđenjem strahota u kojima su Alžir i Bosna i Hercegovina, dva različita dela sveta, dočekali prag 21. veka, Said Hatibi od drva za ogrev iz naslova svog romana stvara trop opstanka, koji ne simbolizuje samo borbu za goli život Sarajlija za vreme opsade grada koja je trajala skoro četiri godine, već i sve nezamislive strahote i posledice ratova na svim meridijanima. Tim ogrevom autor povezuje junake romana, Selima i Ivanu, u bolu ali i u književnosti, koja iako je proizvod stvaralačke mašte, u sebi nosi najveće istine. Oni, kao i on, pišu da prevare sudbinu i da se s njom svađaju, da je preispituju i pokore, pišu u ime sećanja, u ime života.Dragana Đorđević

Pošalji